Znajdź pracę idealną dla siebie

Zobacz oferty pracy w regionie

Wraz z początkiem nowego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie prowadził ewidencję umów o dzieło. O zawarciu takiej umowy należy poinformować ZUS, wypełniając specjalny wniosek. Jak cały proces będzie wyglądał w praktyce?

ZUS a umowy o dzieło. Co się zmieni?

ZUS w komunikacie przesłanym PAP przypomina, że umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w specjalnym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło). Należy go złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Taki formularz do ZUS pracodawca musi złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

ZUS wdraża „rewolucję”

ZUS informuje jednocześnie, że sam obowiązek nie dotyczy umów o dzieło zawartych z własnym pracownikiem, umów wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem oraz tych zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Ponadto obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS nie obejmuje podmiotów, które nie są płatnikami składek, np. fundacji czy stowarzyszeń.

Źródło: www.money.pl