Znajdź pracę idealną dla siebie

Zobacz oferty pracy w regionie

Odpowiednie CV… czyli jakie? Jak powinno wyglądać dobre CV, które przyciągnie uwagę potencjalnego pracodawcy? Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy.
Nieważne, czy starasz się o posadę po raz pierwszy, trzeci czy piąty. Odpowiednio napisane CV to twoja szansa na zatrudnienie na wymarzonym stanowisku. To twoja wizytówka.

Od czego zacząć? Jak powinno wyglądać dobre CV? Odpowiedzi na to pytanie udzieliły: Justyna Sak, doradca zawodowy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wodzisławiu Śląskim oraz Angelika Krzywodajć, kierownik referatu ds. poradnictwa zawodowego i szkoleń w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wodzisławiu Śląskim.

Od czego zacząć pisanie CV? Wyobraźmy sobie sytuację: młoda osoba świeżo po ukończeniu szkoły czy studiów zabiera się do napisania swojego pierwszego CV. Jakie informacje powinna w nim zawrzeć?

Standardowo CV pisze się na białym papierze. Ważne, by treść nie była za długa i mieściła się na jednej stronie. Starajmy się, by była napisana starannie i czytelnie. W pierwszej części dokumentu powinny się znaleźć dane osobowe: imię, nazwisko, dane kontaktowe, wiek, e-mail. W kolejnej części określamy poziom swojego wykształcenia i poziom doświadczenia zawodowego. W trzeciej części piszemy krótko o swoich zainteresowaniach, bo mówią one sporo o nas samych. Na samym końcu trzeba dodać klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych i tu trzeba uważać – trzeba wpisać aktualną – mówi Angelika Krzywodajć.

A co ze zdjęciem? Wydaje się, że to prosta sprawa, a jednak można popełnić gafę.

Jeśli chodzi o zdjęcie, niektórzy pracodawcy go wymagają, inni nie. Jeśli w danym ogłoszeniu, na które aplikujemy jest informacja o zdjęciu, wówczas trzeba je załączyć. Jeśli nie ma takiej informacji, to my decydujemy czy chcemy je umieszczać czy nie – mówi Angelika. – Zdjęcia umieszczane w CV muszą jednak spełniać pewne standardy. Nie możemy wykorzystać zdjęcia z wakacji czy imprezy. Najlepsze są te paszportowe czy do dowodu osobistego. Dobrze jest też zapytać znajomych czy rodzinę o zdanie na temat danego zdjęcia: o to jak jesteśmy przez nich na nim postrzegani. Pracodawcy chcą zatrudniać osoby, które robią dobre pierwsze wrażenie, więc dobrze, żeby na takim zdjęciu był lekki uśmiech – dodaje.

Aplikując na proste stanowiska rzadko się zdarza, żeby pracodawcy wymagali zdjęcia. Jeśli w ogłoszeniu jest zaznaczone, że CV ma być ze zdjęciem to wtedy tak, trzeba zwrócić uwagę by takowe się pojawiło. Zwracajmy uwagę na to, by były to jednak profesjonalne fotografie, a nie przypadkowe zdjęcie zrobione telefonem – mówi z kolei Justyna Sak.
A co z kolorystyką CV? Czy warto bawić się kolorami i ramkami by zwrócić uwagę pracodawcy?

Jeśli są to prace proste, to nikt nie zwraca na to uwagi. Dla pracodawcy liczy się doświadczenie i czy dana osoba ma przygotowanie do tego zawodu. Natomiast jeśli chodzi o stanowiska specjalistyczne, to tutaj już takie kolorystyczne dodatki mogą mieć znaczenie, przyciągną wzrok, ale i tak koniec końców pracodawca będzie patrzył na wykształcenie i doświadczenie – komentuje Angelika.

Przede wszystkim trzeba zawrzeć informacje o nas. Dokument ma być przejrzysty, estetyczny – taki, by dobrze się go czytało. Istotne informacje (np. nasze doświadczenie zawodowe) można pogrubić, bo od razu będzie się to rzucało w oczy. Osoba, która będzie czytała nasze CV od razu zwróci na nie uwagę – mówi z kolei Justyna.

A co z osobami, które mają za sobą już kilka miejsc pracy i ubiegają się o posadę w nowej firmie? Czy w swoim CV powinny zawrzeć wszystkie informacje o swoim doświadczeniu zawodowym?

Zawsze konstruujmy CV pod stanowisko o które się ubiegamy. Jeżeli ktoś pracował jako pracownik biurowy, potem jako sprzedawca i wykonywał jeszcze jakieś inne dodatkowe czynności i znów ubiega się o pracę biurową, to może pominąć informację o pracy jako sprzedawca – mówi Angelika.

Dokładnie. Trzeba się skupić przede wszystkim na tym, żeby to CV było dopasowane do wymagań, które są zawarte w ofercie pracy – mówi Justyna.

Czy należy skrupulatnie pisać, że w latach od-do czy miesiącach od-do pracowało się na stanowisku X,Y,Z w firmach A,B,C czy można to pominąć?

Jeżeli aplikuję na stanowisko, które wymaga skrupulatności, to należałoby takie dane wpisać. Skrupulatność byłaby wskazana, np. w przypadku ubiegania się o stanowisko księgowej. Jeśli jednak chodzi o takie stanowiska jak, np. stylista fryzur, to myślę, że aż tak duża skrupulatność w datach nie będzie konieczna. Wystarczy, że zaznaczymy, że w danym roku pracowaliśmy w salonie X – mówi Angelika.

Nasze CV jest też taką podstawą do poprowadzenia później rozmowy kwalifikacyjnej, podczas której pracodawca może nas dopytać o pewne kwestie – dodaje z kolei Justyna.