AI, czyli sztuczna inteligencja, to już codzienność. Nie dziwi zatem jej wykorzystanie w działaniach biznesowych, na rynku pracy czy w organizacjach niezwiązanych nawet z branżą nowych technologii. Jak pokazuje najnowszy raport, największym wyzwaniem dla pracodawców jest utworzenie nowych stanowisk związanych ze sztuczną inteligencją, a także odpowiednie przeszkolenie pracowników w tym obszarze. Co jeszcze jest wyzwaniem dla firm w zakresie AI? Dlaczego powinny rozpocząć implementację sztucznej inteligencji w swoich działaniach jak najwcześniej i jakie mogą mieć z tego korzyści?
Dane analizy ManpowerGroup „Niedobór talentów” wskazują, że umiejętności z zakresu IT & analizy danych są tymi najbardziej poszukiwanymi wśród kandydatów na rynku pracy, na co wskazuje 23% badanych przedsiębiorstw. Kompetencje związane z nowymi technologiami i ich wykorzystaniem są bowiem pożądane aktualnie w każdej branży, m.in. ze względu na konieczność współdziałania pracowników z elementami sztucznej inteligencji.
Jak podkreśla Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy i manager zatrudnienia stałego w Manpower, sztuczna inteligencja i technologie z nią związane stanowią już integralną część wielu obszarów gospodarczych.
Nie tylko rewolucjonizują one sektor nowoczesnych technologii, ale także wnikają głęboko w dziedziny takie jak medycyna, finanse, logistyka czy przemysł. W obliczu tych zmian, posiadanie wiedzy na temat AI staje się kluczowym atutem na rynku pracy. Pracodawcy poszukują osób, które potrafią wykorzystać elementy sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów, optymalizacji procesów w firmach. Kandydaci z umiejętnościami w obszarze AI są zdecydowanie bardziej konkurencyjni i mogą liczyć na atrakcyjne oferty zatrudnienia. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do branż takich jak finanse, logistyka czy przemysł jest jednym z czynników, które generują niedobór talentów w tych sektorach. Nowoczesne rozwiązania zmieniają procesy, a także zakres obowiązków na wielu stanowiskach, co z kolei wymaga od pracowników posiadania nowych umiejętności i cech osobowych. Mowa tutaj przede wszystkim o elastyczności, umiejętności uczenia się, a także kreatywnym podejściu do zadań. To cechy bardzo istotne, ponieważ pozwalają kandydatom stosunkowo szybko przystosować się do nowej sytuacji oraz sprawnie odnaleźć się w procesie zmiany. Dodatkowo, otwartość na zdobywanie nowych umiejętności wspiera szybkie przyswajanie nowych koncepcji i wykorzystywanie ich w praktyce. Kreatywność natomiast umożliwia wykorzystanie potencjału AI w twórczy sposób oraz znajdowanie innowacyjnych rozwiązań i kreację nowych możliwości biznesowych – dodaje ekspertka.
AI w organizacjach nie tak łatwa we wdrożeniu…
W badaniu realizowanym w ramach raportu ManpowerGroup, pracodawcy zostali poproszeni o wskazanie największych wyzwań związanych ze stanowiskami wymagającymi umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji. Okazuje się, że najtrudniejsze jest dla nich rozważanie nowych stanowisk związanych ze sztuczną inteligencją, szkolenie pracowników w zakresie wykorzystywania AI, poszukiwanie wykwalifikowanych osób znających ten obszar. Tuż za podium wyzwań znalazły się też definiowanie ról, które mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję, tworzenie odpowiednich programów i szkoleń podnoszenia kwalifikacji, a także zrozumienie, jakie nowe umiejętności należy posiąść.
W sytuacji wdrażania sztucznej inteligencji w firmie, rolą pracodawców jest częściowe przejęcie odpowiedzialności za upskilling oraz reskilling pracowników, by dostosować organizacje do nowych wymagań rynku. Jednak tworzenie skutecznych programów szkoleniowych nie jest łatwym zadaniem. Wymaga to precyzyjnej strategii wdrożenia AI, przetestowania tych rozwiązań, dopasowania programów szkoleniowych do potrzeb firm oraz zdefiniowania nowych ról. Dodatkowo, proces wdrożenia nowych technologii jest czasochłonny i kosztowny. Wymaga to od pracodawców dokładnej analizy, przemyślanych decyzji. Sztuczna inteligencja zmienia oblicze rynku pracy, stawiając przed pracodawcami i pracownikami nowe wyzwania. Jednak poprzez odpowiednie przygotowanie i dostosowanie się do zmian, można przekształcić te wyzwania w możliwości rozwoju i sukcesu na rynku – podsumowuje ekspertka Manpower.
Źródło: Manpower Group