Kandydaci, którzy chcą odnieść sukces na rynku pracy, muszą stale dbać o rozwój swoich kwalifikacji. CV jest naszą pierwszą wizytówką, ale to posiadane umiejętności decydują o tym, czy otrzymamy wymarzoną pracę. Niestety — świat pracy szybko się zmienia i kompetencje, które w czasie naszej edukacji były pożądane przez pracodawców, dziś mogą nie być już tak istotne.
Jakie umiejętności Polacy najczęściej wpisują do CV?
Z analizy wyników najnowszego badania wynika, że Polacy wpisują do CV średnio 6 umiejętności.
Oczywiście, mamy na myśli średnią wartość — co oznacza, że część kandydatów wpisuje do CV mniej, a część znacznie więcej kwalifikacji (np. 8% życiorysów, które poddaliśmy analizie, zawiera listę od 11 do nawet 20 kompetencji, a kolejne 8% — jedynie trzy podstawowe umiejętności).
Oto 10 najpopularniejszych kompetencji zawodowych, które Polacy wpisują do CV:
- Umiejętność pracy w zespole
- Komunikatywność
- Prawo jazdy kat. B
- Umiejętność szybkiego uczenia się
- Pracowitość i zaangażowanie
- Obsługa komputera
- Kreatywność i pomysłowość
- Dokładność i dbałość o szczegóły
- Samodzielność
- Język angielski.
Jak widać, aż 7 na 10 z nich to tzw. umiejętności miękkie. A pierwsza na naszej liście — czyli praca zespołowa — w ciągu ostatniego roku pojawiła się w CV blisko 31 tys. razy. Dla porównania, znajdującą się na 9. miejscu samodzielność Polacy wskazali około 6 tys. razy.
Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego PAN kompetencje miękkie nie są bezpośrednio związane z charakterem wykonywanej pracy, ale umożliwiają pracownikowi samoorganizację, efektywne wykorzystanie czasu pracy i współpracę z innymi osobami w firmie.
Umiejętności miękkie często zależą od naszych cech charakteru, nawyków i wyznawanych wartości. I co istotne — są one potrzebne niemal w każdym zawodzie, toteż ich posiadanie zwiększa elastyczność kandydata na rynku pracy.
Jedynie 3 z 10 najpopularniejszych umiejętności w CV — prawo jazdy, obsługa komputera i znajomość języka angielskiego — to tzw. kompetencje twarde. Są to kwalifikacje specjalistyczne, które kandydat nabywa m.in. w trakcie studiów, szkoleń i praktyk zawodowych.
Umiejętności Polaków a luka kompetencyjna na rynku pracy
Okazaje się, że na rynku pracy istnieje widoczna luka kompetencyjna — czyli różnica między umiejętnościami poszukiwanymi przez pracodawców a tymi, które kandydaci faktycznie posiadają.
Według badania „3 globalne trendy, które kształtują rynek pracy” firmy GoodHabitz z sierpnia 2023 roku — przeprowadzonego m.in. na pracownikach w Polsce — na znaczeniu zyskują obecnie kompetencje cyfrowe (46%), produktywność (45%) oraz zdrowie psychiczne i samopoczucie pracowników (42%). Co trzeci ankietowany w wieku do 35 lat w przyszłości chciałby rozwijać umiejętności zarządzania i przywództwa. Z kolei starsi respondenci najczęściej pragną rozwijać właśnie umiejętności cyfrowe — ich brak odczuwa aż 53% badanych.
Również nasze dane wskazują, że Polacy rzadko wpisują do CV kompetencje cyfrowe (chyba że za taką umiejętności uznalibyśmy „obsługę komputera”). Kwalifikacje z tego obszaru — w tym umiejętność korzystania z danych i informacji, tworzenia treści cyfrowych czy kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa — zaledwie 100 razy pojawiły się w życiorysach, które poddaliśmy analizie.
Także rządowy serwis dla przedsiębiorców Biznes.gov.pl wskazuje, że jest to istotna luka kompetencyjna na rynku pracy. Deficyty umiejętności cyfrowych pojawiają się praktycznie w każdej grupie zawodowej: od menedżerów czy techników po sprzedawców i pracowników biurowych. A według raportu GoodHabitz aż 80% pracowników na świecie przewiduje, że do 2025 roku ich praca stanie się bardziej cyfrowa.
Na rosnące zapotrzebowanie na zupełnie nowy zestaw umiejętności zawodowych wskazuje również Światowe Forum Ekonomiczne. W raporcie z 2020 roku za kompetencje przyszłości eksperci uznali:
- Myślenie analityczne i innowacyjność
- Umiejętność efektywnego uczenia się
- Rozwiązywanie problemów
- Krytyczne myślenie
- Kreatywność, oryginalność i inicjatywa
- Zarządzanie i wywieranie wpływu
- Używanie, monitorowanie i kontrola technologii
- Programowanie i projektowanie technologii
- Elastyczność i odporność na stres
- Rozumienie problemów i testowanie rozwiązań.
Część z nich wchodzi w zakres wspomnianych już kompetencji cyfrowych.
Natomiast polscy pracodawcy — przywołani m.in. w raporcie „Wykluczenie kompetencyjne i jego wpływ na rynek pracy w Polsce” Fundacji Przyszłość Pokoleń — uzupełniają tę listę o samodzielność i terminowość.

Wniosek? Obecnie tylko trzy kwalifikacje popularne w CV Polaków pokrywają się z tymi, których brakuje dziś na rynku pracy. Mowa o umiejętności uczenia się, kreatywności i samodzielności.
Aby skutecznie przygotować kolejne pokolenia do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, musimy wyjść poza ramy tradycyjnego kształcenia. Warto przyglądać się oczekiwaniom samych uczniów, ich naturalnym talentom oraz ich wizji przyszłości zawodowej. Jednocześnie uczelnie i szkoły zawodowe powinny stale dostosowywać swoje programy do realiów rynku, nauczając nie tylko umiejętności twardych, ale i miękkich, kluczowych do odnalezienia się w nowoczesnym świecie pracy. W obliczu rosnącej rotacji pracowników, zmian społecznych i gospodarczych, rozwoju technologii i konieczności ciągłego dokształcania się, priorytetem powinno być wyposażenie młodych pracowników w narzędzia, które sprawią, że będą oni elastyczni, kreatywni, pewni siebie i odporni na zmiany. Istotne jest również budowanie samej kultury ciągłego uczenia się — ponieważ żyjemy coraz dłużej i z tego powodu będziemy dłużej aktywni zawodowo – podsumowuje Dominika Kowalska, Certified Professional Resume Writer (CPRW)
Zobacz wyniki badania.
Źródło: InterviewMe