Znajdź pracę idealną dla siebie

Zobacz oferty pracy w regionie

Agencja rekrutacyjna może podejmować wiele różnych prac i zleceń na rzecz swoich klientów – pracodawców – użytkowników. Jednym z nich jest świadome i zaplanowane budowanie w sposób pozytywny marki pracodawcy – Employer Branding. Wiąże się to z candidate experience. Na czym to właściwie polega i jakie efekty można przy tym uzyskać?

Czym jest candidate experience?

Pod anglojęzycznym pojęciem candidate experience kryje się dbałość, inaczej podejmowanie działań mających na celu zadbanie o doświadczenie kandydatów w procesach rekrutacyjnych. To ważny etap w działaniu agencji rekrutacyjnej. Candidate experience obejmuje doświadczenie, jakie kandydat na pracownika może wynieść z procesu rekrutacyjnego, w którym bierze lub brał udział. Z perspektywy pracodawcy-użytkownika oznacza to nie mniej, nie więcej, ale to, jakie opinie będą mieli kandydaci na temat jego firmy. Jak zostali potraktowani przez rekruterów, czy ich kandydatury zostały rozpatrzone i zostali poinformowani o wynikach rekrutacji, czy też ich zapytanie pozostawały bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Co podobało się kandydatom, a co by zmienili – nie tylko przy samej rekrutacji, ale również w ogólnym podejściu firmy do aplikujących do niej pracowników.

Pojęcie candidate experience jest o wiele szersze, niż z pozoru mogłoby się to wydawać. Wszystko przez to, że kandydat ma kontakt z firmą nie tylko na poziomie spotkań rekrutacyjnych, ale i z jej ogłoszeniem o pracę, które najczęściej jest pierwszym czynnikiem, na podstawie którego buduje on sobie obraz i opinię o firmie, w której być może będzie pracował. Gromadzi w ten sposób doświadczenia, które warto by było, gdyby zostały ukształtowane w możliwie jak najbardziej pozytywny sposób.

Jak wpływać na doświadczenia pracownika i budować pozytywny wizerunek marki?

Rekrutacja jest okazją do tego, by skonfrontować budowany przez firmę skrupulatnie, często całymi latami wizerunek, z rzeczywistością. W czasie rekrutacji firma może sama lub za pośrednictwem agencji rekrutacyjnej, starać się utwierdzić kandydata w tym, że jego pozytywne wyobrażenie na temat organizacji jest słuszne. Należy unikać wszelkich działań, które wywołałyby odwrotny skutek. Istnieje bowiem złota reguła mówiąca o tym, że latami buduje się wizerunek marki czy przedsiębiorstwa, ale można go zniszczyć w kilka chwil. Odbudowanie go po rozpowszechnieniu przez kandydata na pracownika złych opiniach o pracodawcy w swoim otoczeniu będzie trudne, albo kompletnie niemożliwe.

Agencja rekrutacyjna może pomóc pracodawcy – użytkownikowi w budowaniu pozytywnego wizerunku i podtrzymywaniu go w ramach candidate experience. Trzeba przy tym zadbać o pozytywny odbiór przez kandydata na pracownika takich kwestii jak:

  • Wystrój wnętrz i sposób aranżacji przestrzeni.
  • Atmosfera w zakładzie pracy.
  • Tryb przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej.
  • Zachowanie rekrutera podczas rozmowy.
  • Punktualność przy odbywaniu spotkania.

Czasem może wydawać się, że niektóre elementy budowania candidate experience u kandydatów na pracowników są nieistotne, ale zasadniczo są one częściami układanki składającej się na pełen obraz ich doświadczeń z daną firmą na koniec procesu rekrutacyjnego. Agencja może podpowiedzieć, jak zaplanować rozmowy kwalifikacyjne, jak je prowadzić i co pokazywać kandydatom, by finalny obraz firmy był możliwie jak najlepszy.

Źródło: HR Contact