16 października został okrzyknięty jako „Boss Day” w Stanach Zjednoczonych już w 1962 roku. W Polsce Dzień Szefa jest jednym z tzw. świąt nietypowych, przy okazji których warto poruszyć temat roli liderów w firmach. Czym powinien charakteryzować się współczesny dobry manager? Czego oczekują od niego pracownicy?
Kierowanie zespołem wymaga odpowiednich kwalifikacji, wrażliwości na potrzeby innych, ale także elastyczności – manager powinien bowiem potrafić dostosować sposób komunikacji czy delegowania zadań do każdego pracownika indywidualnie. Odpowiedni szef integruje zespół, staje na jego czele i dba o najlepsze wyniki swojego teamu. Jest to niełatwa rola, szczególnie w obliczu wyboru różnych, potencjalnych modeli współpracy.
Słuchanie pracowników i rozwój zespołu kluczem do sukcesu
W badaniu do raportu Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy”, respondenci zostali zapytani o to, co ich demotywuje w obecnym miejscu pracy. Okazuje się, że w czołówce czynników najbardziej obniżających motywację znalazły się zbyt niskie zarobki (44%), ale także niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego (35%) oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu (30%). Dla co czwartego pracownika demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników (27%) oraz brak wyzwań, rutyna (27%). Wyniki badania pokazują zatem, że managerowie powinni zwrócić uwagę na to, czy talenty w ich zespole realizują swoje cele przy wykorzystaniu ich zdolności oraz predyspozycji. Ważny jest także odpowiednio zebrany feedback – nie tylko ten pozytywny, ale także odnoszący się do obszarów wymagających w stylu zarządzania zmian lub innego podejścia.
Kultura oparta za zaufaniu i konstruktywnym feedbacku jest niezwykle istotna w kontekście efektywnego zarządzania zespołem. Stworzenie przez kadrę zarządzającą bezpiecznej przestrzeni, w której każdy członek zespołu może wyrazić swoją konstruktywną opinie, wpływa korzystnie na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji jak i relacji. Jeśli manager nie jest otwarty na przyjmowanie feedbacku od swoich pracowników, nie będzie w stanie pracować nad obszarami do usprawnień, co z kolei spowoduje narastającą frustrację w zespole i spadek motywacji oraz wyników pracy. Należy jednak pamiętać o tym, że feedback powinien być przekazywany oraz przyjmowany w odpowiedni sposób – mówi Anna Tietianiec, Permanent Placement Business Manager w Manpower.
Work-life balance i elastyczność priorytetami dla pracowników
Szczególnie dla najmłodszego pokolenia pracowników, dopiero stawiającego pierwsze kroki na rynku, ważne jest, by odpowiednio wyważyć czas na pracę i życie prywatne. Coraz częściej mówi się o maksymalnej elastyczności zarówno pracodawców, jak i pracowników względem czasu i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. To spore wyzwanie dla managerów, szczególnie gdy zespół pracuje w różnych godzinach. Z drugiej jednak strony, taka elastyczność pozwala na najwyższym skupieniu na pracy oraz wykorzystaniu czasu przeznaczanego na działania.
Wyzwaniem z jakim aktualnie często mierzą się managerowie, jest praca zdalna. Wymaga ona nieco innego podejścia, dostosowania odpowiedniej formy komunikacji, zmiany narzędzi kontroli etc. Zmieniły się również oczekiwania pracowników. Kluczowym oczekiwaniem z jakim obecnie się spotykamy jest elastyczność w doborze miejsca i czasu pracy. Ważną rolą managera jest znalezienie odpowiedniego balansu, który da pracownikom możliwość pewnej elastyczności, ale nie może ona wpływać negatywnie na pracę zespołu – komentuje ekspertka.
Lider działa wraz z zespołem, a nie tylko deleguje zadania
Choć zadań managera należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym.
Lider powinien wspierać swoich pracowników, być dla nich autorytetem, ale też wsparciem, zwłaszcza w momentach większych wyzwań. Ważne aby członkowie zespołu, nie bali się zwracać o pomoc. Rolą managera jest również monitorowanie zaangażowania członków zespołu i często wsparcie w odnalezieniu wiary w siebie, zespół, czy dany projekt. Odpowiednie motywowanie pracowników stymuluje ich do osiągnięcia lepszych efektów pracy, wpływając pozytywnie na wyniki zespołu, a w szerszym ujęciu, całej organizacji. Rozwijanie członków zespołu to także ważna kompetencja lidera, która wpływa na wzrost wiedzy i umiejętności w zespole. Możliwości rozwoju są też ważnym elementem budowania zaangażowania. Nie należy też zapominać o budowaniu sukcesji – mówi Anna Tietianiec.
Manager kierujący zespołem powinien słuchać potrzeb zespołu, brać także pod uwagę ich preferencje modelu pracy. Jak pokazuje wspomniana publikacja Manpower, dla co piątego pracownika powodem odejścia będzie brak dopasowania obowiązków do roli oraz zainteresowań, a dla co ósmego zła atmosfera w zespole.
Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa. To manager w dużej mierze odpowiada za atmosferę, która zaniedbana bądź toksyczna, często staje się motywatorem do zmiany pracy. Ważna jest również więź jaką lider buduje z zespołem oraz indywidualnie z każdym pracownikiem – dlatego jedną z kluczowych umiejętności kierowniczych jest umiejętność słuchania i obserwacji. Dobry manager jest w stanie dostrzec potencjał w swoich pracownikach i dostosować zakres ich odpowiedzialności do ich kompetencji i zainteresowań. Wykonując pracę która daje nam satysfakcję, działamy efektywnie, dlatego ważne jest indywidualne podejście do każdego pracownika – podsumowuje ekspertka.
Źródło: Manpower Group