Znajdź pracę idealną dla siebie

Zobacz oferty pracy w regionie

Jak Extended DISC® pomaga w lepszej komunikacji i współpracy w firmie?

utworzone przez | paź 30, 2024 | Artykuł zewnętrzny

Wśród czynników wpływających na poziom współpracy i skuteczności w zespołach najczęściej wymienia się komunikację. Aby odnieść sukces, pracownicy i menedżerowie muszą wiedzieć, jak się porozumiewać. Jednak każdy z nas ma indywidualny styl komunikacji, który warto odkryć. Pomoże w tym narzędzie biznesowe Extended DISC®.

Od czego zacząć?

Odkrycie meandrów komunikacji zespołowej należy zacząć od zebrania najważniejszych danych. Jak już wspomnieliśmy, każdy z pracowników ma indywidualny zestaw zachowań, które go charakteryzują. Jak się więc dowiedzieć na ten temat? Rozwiązaniem w tej kwestii będzie badanie Extended DISC®. To nowoczesne narzędzie biznesowe, stworzone z myślą o osobach zarządzających, które chcą dowiedzieć się, jaki styl komunikacji panuje w danym zespole.

Na czym polega badanie Extended DISC®? Wybrana osoba ma za zadanie wypełnić kwestionariusz online, który m.in. zawiera pytania dotyczące komunikacji. Po jego ukończeniu menedżer lub pracownik HR otrzymuje raport ze szczegółową analizą. Jest ona interpretacją typowych zachowań pracownika. Zawiera również cenne informacje na temat czynników motywujących i stresogennych. Co istotne, Extended DISC® nie jest testem osobowości i nie bada inteligencji. Nie weryfikuje również wiedzy branżowej, sprawdza się za to w przypadku pojedynczych osób, jak i całych zespołów.

4 style zachowań i komunikacji wg Extended DISC®

Wspomniany raport z narzędzia to interpretacja odpowiedzi badanego, która jest oparta na 4 podstawowych stylach zachowań zaczerpniętym m.in. z prac Carla Gustava Junga.

  1. D, czyli styl Dominujący, który dotyczy takich cech jak inicjatywa, wymagania, rywalizacja. W komunikacji może to być osoba dominująca, którą inne osoby mogą odebrać jako niegrzeczną.
  2. I, czyli styl Towarzyski. Otwartość i optymizm oraz zorientowanie na ludzi to najważniejsze cechy tego stylu. W komunikacji osoba ta może mieć kłopoty z udzielaniem negatywnego feedbacku, ponieważ chce być dobrze postrzeganą przez współpracowników.
  3. S, czyli styl Wspierający. To przede wszystkim ostrożność, cierpliwość i skromność. Osoba z przewagą stylu wspierającego będzie dobrym słuchaczem, która jednak nieczęsto sama zabiera głos.
  4. C, czyli styl Dokładny. Cechuje go głównie minimalizm w komunikacji. Osoby tego typu przestrzegają zasad i są świetnymi analitykami. Unikają komunikacji bezpośredniej (wolą pisać niż mówić), a także rzadziej walczą o swoje.

Szczegółowe rozpoznanie komunikacji w zespole dzięki Extended DISC® pozwala zrozumieć dynamikę, jaka panuje w grupie. Może się okazać, że w wśród pracowników dominuje jeden z typów komunikacji, przez co nie mogą się oni poprawnie porozumiewać – niektóre osoby mogą być stłamszone i niewysłuchane. Badanie może również wykazać, iż komunikacja jest niedostateczna, a wprowadzanie nowych pomysłów powolne i pełne wątpliwości. Niezależnie od diagnozy badanie Extended DISC® pomoże organizacji odszukać przyczynę i wdrożyć zmiany, które będą wsparciem w budowie skutecznego zespołu.

Znajdź pracę idealną dla siebie

Zobacz oferty pracy w regionie