Naczelna zasada marketingu „Wyróżnij się, albo zgiń” ma również swoje zastosowanie podczas procesu rekrutacyjnego. Wśród wielu zgłoszeń, potencjalny pracodawca musi zauważyć to, które wyda mu się godne zainteresowania. Jak napisać list motywacyjny, dzięki któremu osiągniemy ten efekt?
List motywacyjny – dlaczego warto go napisać?
Pierwszym etapem procesu rekrutacji jest zazwyczaj przesłanie swojego CV (życiorysu). Nie pozostawia on zbyt wiele pola do kreatywności, dlatego warto dodatkowo stworzyć list motywacyjny (ang. cover letter), czyli dokument, w którym przybliżymy nasze zalety jako pracownika.
W nieco dłuższej wypowiedzi pisemnej mamy możliwość opisania nie tylko dotychczasowego doświadczenia zawodowego, ale i pozytywnie wyróżnić się na tle innych kandydatów. Dzięki temu stworzymy sobie większą szansę na przekonanie rekruterów, że to właśnie nas powinien wybrać.
Aby tak się stało, list musi być przygotowany profesjonalnie i kreatywnie. Szczegółowy opis, w jaki sposób stworzyć list motywacyjny oraz wzór w formacie pdf, znajdziecie na przykład na stronie https://www.gowork.pl/poradnik/22/cv-i-list-motywacyjny/jak-napisac-dobry-list-motywacyjny-wzor-do-pobrania-w-formacie-pdf.
Co powinien zawierać profesjonalny list motywacyjny?
To, w jaki sposób odbierze nas potencjalny pracodawca, zależy w dużej mierze od sposobu przygotowania listu motywacyjnego. Jego stałe elementy, to: miejscowość i data, dane osobowe (imię i nazwisko, adres, nr telefonu i adres e-mail), dane adresata i firmy (imię i nazwisko, stanowisko, nazwa i adres siedziby), zwrot grzecznościowy, informacja o stanowisku, na które rekrutujemy.
Warto opisać szerzej dotychczas zdobyte wykształcenie oraz doświadczenie, a także dodatkowe umiejętności, certyfikaty czy dyplomy, które będą miały znaczenie na nowym stanowisku. Na koniec przydatne będzie wyrażenie gotowości do spotkania, a także pożegnalny zwrot grzecznościowy i czytelny, własnoręczny podpis.
Te podstawowe elementy nie są jednak wystarczające. Przede wszystkim, list motywacyjny powinien być dopasowany do oferty pracy. Oznacza to, że nie powinniśmy wysyłać tego samego szablonu do wszystkich potencjalnych pracodawców. Warto przeanalizować politykę komunikacyjną firmy, wyznawane przez nią wartości i zaznaczyć czy zgadzamy się z nimi. To będzie dowodem nie tylko naszego zaangażowania, ale i dobrego przygotowania się do przyszłej pracy oraz szacunku wobec pracodawcy. Jeśli poprzednie doświadczenie zawodowe będzie przydatne na nowym stanowisku, również warto to podkreślić.
Niewątpliwie inaczej sformułujemy także list motywacyjny podczas starania się o pracę, a inaczej, gdy na przykład chcemy odbyć staż czy praktyki zawodowe w danej firmie. O tym, jak prawidłowo przygotować list motywacyjny, chcąc odbyć staż lub praktyki, przeczytacie tutaj.
Wyróżniki godne zapamiętania
Znając standardowy schemat listu motywacyjnego, teoretycznie możemy go już stworzyć. Aby spełniał nasze (i pracodawcy) oczekiwania, trzeba jednak dodać mu indywidualizmu. Należy unikać ogólnych stwierdzeń, które pojawiają się podczas niemal każdego procesu rekrutacji, jak: „Dobrze radzę sobie pod presją czasu”, „Jestem odpowiedzialny” czy „Odnajduję się w nowym środowisku”.
Najbardziej w pamięć zapadają liczby, statystyki czy porównania, dlatego to właśnie ten sposób przedstawienia naszych cech i osiągnięć będzie zauważony przez rekruterów.
Istotne jest też, aby list motywacyjny nie był powtórzeniem CV. Ma on służyć przedstawieniu tych naszych cech przydatnych nowemu pracodawcy, jakich w curriculum vitae nie zmieściliśmy. To rozwinięcie życiorysu, a nie jego powtórzenie.
W końcowej części zapewnijmy o gotowości osobistego spotkania, a podpis złóżmy własnoręcznie (nawet jeśli wysyłamy list drogą elektroniczną, można umieścić skan własnoręcznego podpisu lub zeskanować wydrukowany już list). Konieczne może być też wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Więcej porad, dotyczących nie tylko stworzenia kreatywnego listu motywacyjnego, znajdziecie na Gowork.pl – poradnik pracownika.