Jeśli podobnie jak tysiące innych pracodawców masz spore problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników, to na pewno szukasz różnych niekonwencjonalnych metod rekrutacji. Jedną z ciekawszych opcji jest skorzystanie z usługi firmy headhunterskiej. Profesjonaliści mają znacznie większy arsenał narzędzi umożliwiających im pozyskanie wysokiej klasy specjalistów czy po prostu osób o rzadkich kwalifikacjach zawodowych. Dowiedz się, jak przebiega rekrutacja pracownika prowadzona przez firmę headhunterską.
Czym jest headhunting?
Headhunting to strategia rekrutacyjna, która polega na aktywnym wyszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy, a następnie pozyskiwaniu ich niekoniecznie oficjalnymi kanałami. Jest to naturalny wybór dla tych pracodawców, którzy potrzebują pracowników posiadających wysokie kwalifikacje, managerów wyższego szczebla czy rzadkich specjalistów. Te osoby nie zgłaszają się do standardowego postępowania rekrutacyjnego. Nie są dostępne na rynku, mają już pracę, ale są otwarte na propozycje innych firm – pod warunkiem, że te same się z nimi skontaktują.
I tutaj pojawia się właśnie firma headhunterska, która w imieniu swojego klienta nawiązuje kontakt z osobami wpisującymi się w jego oczekiwania, a następnie przekonuje je do zmiany pracodawcy. Wszystko odbywa się w sposób zakulisowy, bez ogłaszania oficjalnej rekrutacji, co daje wyraźną przewagę nad konkurencją również zainteresowaną zatrudnieniem tych samych osób.
Poznanie oczekiwań pracodawcy względem pracownika
Pierwszym etapem headhuntingu zawsze jest precyzyjne określenie, kogo tak naprawdę szuka pracodawca. Na podstawie przekazanych przez niego informacji firma headhunterska tworzy profil idealnego kandydata. Składają się na niego takie elementy, jak wiek, płeć, doświadczenie, wykształcenie, kwalifikacje, czas, w jakim pracownik może podjąć pracę w nowej firmie i wiele innych.
Profil będzie służyć do wstępnego wyselekcjonowania grupy kandydatów, którzy mogą zainteresować pracodawcę i realnie wzmocnić jego zespół. Dzięki temu, w odróżnieniu od standardowej rekrutacji, nie trzeba tracić czasu na analizowanie podań osób nieposiadających odpowiednich kwalifikacji czy niepasujących do firmy pod różnymi innymi względami (np. brak doświadczenia).
Rozpoczęcie poszukiwań
Mając już profil idealnego kandydata firma headhunterska może przystąpić do właściwych działań. Wykorzystuje własne metody docierania do osób, z którymi warto się skontaktować w imieniu klienta i złożyć im propozycję pracy. Obecnie bardzo dobrym źródłem informacji jest Internet, zwłaszcza popularne portale kariery, jak LinkedIN, ale też media społecznościowe. Firma sięga również po kontakty branżowe, np. docierając do podań osób, które niedawno starały się o pracę na podobnych stanowiskach w innych przedsiębiorstwach.
Jak firma headhunterska przekonuje pracowników do zmiany miejsca zatrudnienia?
Jest to najtrudniejszy etap, ponieważ nie jest tak, że każda osoba, z którą skontaktuje się headhunter, tylko czeka na to, aby przejść do innej firmy. Czasami kandydaci są bardzo zadowoleni z aktualnych warunków zatrudnienia i nie chcą nic zmieniać. Problemem może się też okazać mało rozpoznawalna marka pracodawcy, jak również zaoferowane wynagrodzenie.
I właśnie na tym etapie można poznać klasę firmy headhunterskiej. Nie jest sztuką pozyskanie pracownika, gdy pracodawca ma nieograniczony budżet płacowy oraz stoi za nim globalna, powszechnie rozpoznawalna marka. O wiele trudniej jest zbudować w oczach kandydata obraz atrakcyjnego miejsca do pracy, jeśli nigdy wcześniej o nim nie słyszał, a warunki, jakie może mu zaoferować firma, nie są wybitnie konkurencyjne i nie odbiegają od średniej rynkowej.
Po to wynajmuje się firmę headhunterską, aby rozwiązywała tego typu problemy i realnie zwiększyła szanse swojego klienta na pozyskanie naprawdę dobrych, poszukiwanych pracowników.
Więcej informacji o tym, czym jest headhunting, jakie są jego najważniejsze zalety i jak możesz go wykorzystać w swoim biznesie znajdziesz na blogu eksperckim http://www.rekrutacja-warszawa.pl.